sunnuntai 24. tammikuuta 2016

2. Kate Bush - Hounds of love

Rakkaus on vierasta ja pelottavaa, joten sitä kannattaa paeta. Se kuitenkin jahtaa ja vaanii nurkan takana, eikä sitä lopulta ehkä pääsekään karkuun.


Hounds of love saa hengästymään, pelkäämään ja toivomaan. Rummut ja haukahdukset, Katen ylimaallinen ääni, ne kaikki tekevät kappaleesta pakahduttavan, ja todellakin saavat tuntemaan tekstin jännityksen ja hämmennyksen. Haluan jotain, mutta minua pelottaa. Ristiriita repii, eikä kukaan voi auttaa. Ja rimpuilen henkeni hädässä, joten minua on pideltävä. Apua.

Oh, here I go!
Don't let me go!
Hold me down!
It's coming for me through the trees.
Help me, darling,
Help me, please!


Tunnistan itseni kappaleesta, ja se onkin minulle äärettömän rakas. Itseasiassa niin rakas, että nappasin blogin otsikon siitä. Kuten kertoja, en tiedä, mikä on minulle parasta ja mieluummin piiloudun "koirilta" kuin annan niiden saada minut kiinni. (Olen oikeastaan vähän koirakammoinen, nyt kun tuli puheeksi.) Itselleni kappaleen antagonisti on vieras, enkä oikeastaan osaa määrittää, kenelle tässä lauletaan. Mutta ei sen väliä, tunnelma imee mukanaan ja syke nousee kappaleen vyöryessä ylitse. Ja kaikki kiteytyy viimeisessä lauseessa: "Do you know what I really need? I need love."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti